Warsztaty ceramiczne? Warsztaty florystyczne? Jeśli tworzysz ceramikę, makramy, biżuterię, scrapbooking czy inne kreatywne projekty – warsztaty mogą być dla Ciebie świetną formą zarobku i promocji marki. Zanim jednak zaprosisz uczestników do wspólnej pracy, poznaj kluczowe kroki, które pozwolą Ci działać legalnie i spokojnie.
Organizacja warsztatów rękodzielniczych to nie tylko pasja, ale i odpowiedzialność. Jako prawnik zdążyłam już zauważyć, że artystycznym duszom zamykają się uszy na słowo „formalności”. Jak zorganizować warsztaty bez bólu, a jednocześnie zgodnie z przepisami prawa?
Prowadziłam w ostatnim czasie dużo rozmów z organizatorami warsztatów. Na moim profilu na Instagramie możesz znaleźć też nagranie live’a z organizatorką warsztatów, Ritą z Pracowni Lumi. Porozmawiałyśmy sobie od serca i to nie tylko o formalnościach. Na podstawie swoich doświadczeń i licznych rozmów, pokusiłam się o podsumowanie, czego potrzebuje rękodzielnik, żeby postawić pierwsze kroki w organizacji warsztatów.

Krok 1: Znajdź odpowiednie miejsce
- znajdź lokal z dobrym oświetleniem, wentylacją, dostępem do łazienki
- podpisz umowę najmu lub współpracy
- upewnij się, że możesz bezpiecznie przechowywać materiały
jeżeli to jednorazowy najem, upewnij się czy w lokalu nie znajdują się przedmioty za które możesz być odpowiedzialna/y
Krok 2: Zaplanuj warsztaty i przygotuj materiały
- stwórz listę niezbędnych narzędzi i materiałów dla każdej osoby
- skalkuluj cenę udziału w warsztatach w oparciu o wszystkie koszty które poniesiesz i nie zapominaj ile chcesz otrzymać wynagrodzenia- potraktuj siebie jak swojego pracownika!
- stwórz plan godzinowy – pomaga uniknąć chaosu
- rozważ druk materiałów informacyjnych, instrukcji, regulaminu lub zgód wizerunkowych (jeżeli uczestnicy nie mają możliwości zapoznać się z nimi online)
Krok 3: Ustal zasady zapisów i płatności
- udostępnij formularz zapisu online (np. Google Forms lub strona www) lub gdy zapisy odbywają się stacjonarnie, odbierz podpisy uczestników potwierdzające zapoznanie się z regulaminem, zasadami bezpieczeństwa czy udzielenie zgód wizerunkowych lub marketingowych,
- określ warunki płatności (czy rezerwacja miejsca wymaga wpłaty z góry?)
- pamiętaj o polityce rezygnacji i zwrotów oraz o poinformowaniu konsumentów o ich prawach
pamiętaj również o swoim interesie, tak żeby nie zaskoczyła Cię konieczność zwrotu środków osobom które nie przyszły na warsztaty lub które w nich uczestniczyły ale dokonały konsumenckiego odstąpienia.

Krok 4: Zadbaj o formalności i bezpieczeństwo
- odbierz zgody na przetwarzanie danych osobowych (RODO) lub jeżeli zbierasz je tylko w celu organizacji warsztatów, upewnij się, że uczestnicy otrzymali wymagane informacje o przetwarzaniu danych
- odbierz zgody na wykorzystanie wizerunku, jeśli robisz zdjęcia i planujesz ich użyć
- przekaż informacje o ryzykach (np. uczulenia, ostre narzędzia) i środkach ostrożności
- przygotuj kompleksowy regulamin warsztatów rękodzielniczych.
Krok 5: Działaj legalnie
- jeśli prowadzisz cykliczne warsztaty – sprawdź, czy musisz zarejestrować działalność
- pamiętaj o ewentualnych obowiązkach względem BDO, US, ZUS
- zadbaj o faktury / rachunki dla uczestników
- jeżeli masz stronę do zapisu online, zadbaj o wymagany przepisami regulamin
- zadbaj o udzielenie wszystkim uczestnikom informacji o przetwarzaniu danych osobowych.
Krok 6: Promuj warsztaty
- rozważ promocję w ramach Instagrama, Facebooka, lokalnych grup
- zorganizuj zapisy na newsletter z bonusem (np. listą rzeczy do zabrania na warsztaty lub instrukcją stworzenia własnego dzieła)
- zrób relacje z poprzednich warsztatów – ludzie chcą widzieć, jak wyglądają Twoje warsztaty
- jasno informuj o miejscu i cenie- niech wszystko będzie transparentne i profesjonalne. Czasy „pisz priv” się skończyły!
Organizacja warsztatów rękodzielniczych nie musi być trudna ani stresująca – pod warunkiem, że masz plan i dobre dokumenty.
Zadbaj o spokój swój i uczestników – regulamin warsztatów to podstawa, która rozwiązuje większość problemów, zanim się pojawią.
➡️ Pobierz gotowy wzór regulaminu z instrukcją głosową, który wypełnisz w 30 minut.
W prezencie otrzymasz propozycje checkboxów oraz zgód wizerunkowych i marketingowych do wykorzystania.
👉 Kliknij tutaj, by zobaczyć produkt
