Blog

Loteria internetowa czy konkurs. Co lepsze jako promocja w social mediach?

Udostępnij

Internet daje ogrom możliwości marketingowych. Korzystają na tym między innymi marki, które promują swoje produkty lub usługi w mediach społecznościowych. Sposobów promocji jest wiele – jednym z nich może być organizacja konkursu z nagrodami. Trzeba jednak umieć odróżnić konkurs od loterii, bo skutki ich pomylenia mogą być dla nas nieprzyjemne.

Na pierwszy rzut oka konkurs wymaga od uczestników pewnego zaangażowania. Z kolei loteria internetowa wydaje się być dużo bardziej wygodna. Nic bardziej mylnego.

Warto pamiętać, że organizacja zarówno konkursu jak i loterii w social mediach podlega regulacjom prawnym. A nieprzestrzeganie prawa – jak w każdym przypadku – wiąże się z konsekwencjami.

Jak zorganizować legalny konkurs na Instagramie?

Będzie łatwiej, jeśli zaczniemy od tego, czego nie powinno się robić, organizując konkurs na Instagramie. Niestety, najpopularniejsze praktyki są jednocześnie najgorszymi. Nie tylko powodują, że rozstrzygnięcie konkursu może być niesprawiedliwe. Przede wszystkim są niezgodne z prawem i narażają organizatora na przykre konsekwencje.

Jakie są najczęstsze błędy w organizacji konkursów na Instagramie?

  • organizowanie loterii bez zezwolenia pod pozorem konkursu (losowanie nagród wśród uczestników) lub brak klarownych reguł wyłaniania zwycięzców,
  • rezygnacja z organizacji w trakcie trwania konkursu lub fikcyjność konkursu,
  • brak informacji o nagrodach, ich wartości i sposobie rozliczenia podatku,
  • niezgodność z zasadami platformy, w ramach której organizowany jest konkurs,
  • brak klauzul informacyjnych.

Dziś skupimy się na punkcie pierwszym, czyli organizacji nielegalnej loterii. Jeśli bowiem śledzisz newsy z kraju, możesz zastanawiać się, jak zorganizować legalną loterię internetową, skoro nawet loteria zaakceptowana przez Izbę Administracji Skarbowej może okazać się nielegalna.

To właśnie zarzut o organizację nielegalnej loterii pojawił się w sprawie znanego youtubera. W rzeczywistości zgłosił on swoją loterię i uiścił opłatę wysokości 10% wartości wszystkich nagród.

Loteria internetowa – jak przebiegają gry losowe?

Zacznijmy jednak od tego, czym w ogóle są gry losowe, czyli rodzaj gier, do których możemy zaliczyć loterie internetowe?

Zgodnie z artykułem 2. ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, „Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku”.

Artykuł 3. tej samej ustawy mówi natomiast, że organizowanie gier losowych, do których zaliczane są loterie internetowe, jest dozwolone wyłącznie na podstawie koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia.

Oznacza to, że każdy konkurs, w którym wyłania się zwycięzcę za pomocą losowania, trzeba zgłosić do Izby Administracji Skarbowej. Jeśli organizator nie zgłosi konkursu, lub nie posiada koncesji, to taki „konkurs” organizuje nielegalnie i naraża się na odpowiedzialność. 

Aby uzyskać zezwolenie na zorganizowanie loterii internetowej lub innej gry losowej, należy uregulować opłatę wysokości 10% wartości wszystkich nagród do Urzędu Skarbowego.  Karą za nielegalne organizowanie loterii  jest 5-krotność opłaty za wydanie koncesji lub zezwolenia – minimum 18 410,75 zł. (2024 r.)

Jak wspomniałam wyżej, z doniesień medialnych wynika, że znany youtuber dokonał takiej płatności. Mimo to podejrzewa się go m.in. o zorganizowanie nielegalnej loterii internetowej. Dlaczego?

Rodzaje loterii

Zanim przejdziemy do omówienia przykładu, musimy krótko omówić rodzaje loterii. Możemy wyróżnić:

  • loterie fantowe, w których – po zakupieniu losu lub innego dowodu udziału w grze – do wygrania są wyłącznie nagrody rzeczowe, a dochód z gry jest przeznacza się na cel dobroczynny;
  • loterie pieniężne, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a nagrody są wyłącznie pieniężne;
  • loterie promocyjne, w których udział jest nieodpłatny, ponieważ uczestniczy się w nich przez nabycie towaru lub usługi, a nagrody mogą być zarówno rzeczowe, jak i pieniężne;
  • loterie audiotekstowe, w których można wziąć udział poprzez nawiązanie płatnego połączenia lub wysłanie wiadomości tekstowej za pośrednictwem publicznej sieci.

Czy loteria internetowa z zezwoleniem może okazać się nielegalna?

I tutaj przechodzimy do konkretnego problemu, czyli przypadku youtubera.. Teoretycznie jego ostatnia loteria internetowa, która odbyła się w niedzielę 13 października była zgłoszona, opłacona i zorganizowana legalnie. Więc w czym problem?

W tym przypadku losy na loterię można było otrzymać w zamian za zakup jednego z czterech e-booków. Ceny wirtualnych produktów wahały się od 39 zł do 199 zł, Za zakup pojedynczego e-booka można było otrzymać – w zależności od jego wartości – od 1 do 10 losów.

Omawiana loteria internetowa była loterią promocyjną, w której przy zakupie e-booka, czyli produktu cyfrowego, kupiec otrzymywał los na loterię. Pojawiła się jednak wątpliwość, czy aby na pewno została ona prawidłowo sklasyfikowana. Zdaniem wielu osób, należy rozważyć taką nowelizację ustawy hazardowej, która rozszerzałaby lub zmieniała definicję loterii audioteksowej, w taki sposób żeby pomieściła loterie w których zakup produktu zmierza wyłącznie do uzyskania losu (tylko w teorii darmowego).

Problemem okazał się fakt, że klienci nie kupują e-booków dla samego posiadania e-booka, przy okazji mogąc wziąć udział w loterii. Tutaj zadziałało to w drugą stronę: odbiorcy chcieli wziąć udział w loterii, więc zaczęli kupować e-booki – nawet po kilka czy kilkanaście sztuk identycznych produktów elektronicznych – aby stać się posiadaczami losów. Celem zakupu zatem nie był sam produkt, lecz dodatek do niego, czyli możliwość wzięcia udziału w loterii internetowej.  Dodatkowo sprzedaż ogromnej liczby e-booków mogłaby dać zarobek, od którego sporej części nie trzeba będzie zapłacić podatku. 

Sprawa youtubera jest w toku i na jej rozwiązanie będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Może się okazać, że zostanie oczyszczony z zarzutów. To jednak dobra okazja, aby przeanalizować własne działania i zaplanować organizację konkursów. To pozwoli uniknąć przykrych konsekwencji, które mogą wynikać z nieznajomości lub niezrozumienia prawa.

Co będzie lepsze, konkurs czy loteria?

Loteria czy konkurs?

Zobacz więcej

zgoda na cookies
Bez kategorii

Znaczenie plików cookies w marketingu oraz aktualne wymogi prawne w kontekście RODO

Zgoda na cookies – czy jest potrzebna? Pliki cookies odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu współczesnego marketingu. Są wykorzystywane do zbierania danych o zachowaniach użytkowników w Internecie, personalizacji treści oraz optymalizacji kampanii reklamowych. Dynamicznie zmieniające się regulacje prawne w kontekście ochrony danych osobowych, w tym RODO

Czytaj więcej